zaterdag 29 augustus 2009

Het aftakelproces en aan de oren trekken - gebruiken en gewoonten

Gisteren moest ik er aan geloven, ik mocht er weer een jaartje bij optellen. Mijn vader begon aan mijn oren te trekken en dit bracht mij weer terug naar mijn kindertijd. (waarom hij dat deed kom ik zo op terug) Ooit waren nog eens tijden dat je niet kon wachten totdat je je verjaardag mocht vieren, een maand ervoor was je al begonnen met aftellen en wat dacht je van die slapeloze nachten. Wat zou ik krijgen? Hebben mijn ouders wel goed gehoord wat ik zou willen hebben? Wie mag ik uitnodigen op mijn feestje? Wat ga ik trakteren op school en ik wil wel iets leuks doen met mijn partijtje! Dus eigenlijk staan je ouders er niet helemaal achter maar je hebt ze overtuigd; je viert je verjaardag bij de MacDonalds, in de hoop erachter te komen hoe ze die lekkere mayonaise maken en je mag daar zelf je eigen hamburger bakken. En wat een toeval, uitgerekend daar komt Ruud Gullit net langs om een hamburgertje te halen, toen nog met zijn mooie lange dreadlocks.

In Spanje echter, is je verjaardag niet zo belangrijk als het vieren van je naamdag. (zie artikel "Dubbele naam en niet van Adel" in de rubriek Gebruiken en Gewoonten voor meer informatie). Maar als je jarig bent wordt je wel aan je oren getrokken. Ik kan het mij nog als de dag van gisteren herinneren dat als mijn opa jarig was, wij als kleinkinderen in de rij stonden om aan de oren te trekken. En dat mocht bij opa lekker lang, want hij was natuurlijk al op leeftijd en zijn leeftijd bepaalde hoeveel keer je aan zijn oren mocht trekken. Omdat ik het best wel zielig vond, was ik nog wel zo aardig om de helft van de leeftijd aan de ene oor te trekken en dan weer bij de andere oor zodat een oor straks niet langer zou zijn dan de andere. Maar mijn neefje had totaal geen medelijden en vond het juist leuk als het wel pijn deed. Waar komt dit gebruik eigenlijk vandaan? Het oor staat in ieder geval in Azie en in Afrika voor verschillende symbolen. Het staat onder ander voor kosmische intelligentie in de hindu mythe van Vaishvanara en voor seksualiteit bij de stammen Dogon en Bambare in Mali. Bij de Chinezen, staan lange oren echter voor kennis en onsterfelijkheid. Men zegt bijvoorbeeld dat de oren van Lao-tse 17 cm waren. Hoogstwaarschijnlijk hebben de Spanjaarden dit overgenomen door aan de oren te trekken van de jarige wens je hem of haar een lang leven toen en meer wijsheid.


Nee de tijden van het verheugen op je verjaardag zijn voorbij..ja inderdaad nu nog steeds slapeloze nachten want je wordt weer geconfronteerd dat je er niet jonger op wordt. En hoe merk je dat? Na een leuk feestje, merk je dat je langer nodig hebt om te revalideren, zo was je paar jaren terug nog fris en fruitig, vol energie weer aan de nieuwe dag begonnen en nu heb je een dag nodig om weer als normaal te kunnen functioneren, hier en daar steken de grijze haren de kop op, en nee dit is niet omdat je zo wild in de weer was met Typex of omdat je je huis weer een likje verf had gegeven. Het kan allemaal erger. Nee hoor ik heb niets te klagen, het leven is mooi en ik geniet er met volle teugen van. Viva la vida!

Geen opmerkingen: