zaterdag 26 juli 2008

De buurtsuper " A por Cola Cao" - boodschappen



Daar zijn we weer bij de buurtsuper voor Cola Cao (spreek uit Kola Kao). Het is vroeg en ik zie dat de winkel net geopend is. De mede eigenaresse Carmen staat al haar stoepje aan te vegen. Ze begroet mij vriendelijk en vraagt hoe het gaat. We kletsen wat en binnen een paar minuten hoor ik de laatste updates. Of ik al wist dat de ijzerwinkel van Pepe dichtgaat, ja zijn zoon kan het niet overnemen want die is gehandicapped en het is ook geen vetpot. De zaken gaan slecht, de mensen hebben geen werk en voor ik het weet wordt de hele wereldpolitiek erbij betrokken. Maar goed, waar kwam ik ook alweer voor...Ooh ja de Cola Cao. Ik geef haar aan dat ik nogal haast heb en beloof haar volgende keer wat langer te spreken. Ik duik snel de winkel in. De Cola Cao staat hier bij de ontbijtproducten en de koekjes.
Cola Coa is de spaanse variant voor Nesquik. Het is een cacao poeder dat je kan aanlengen met melk of soyamelk, als een chocoladedrank maar het wordt ook gebruikt als bakingrediënt of je doet er een schepje bij je cornflakes. In Spanje wordt het voornamelijk genuttigd bij het ontbijt. Vooral kinderen drinken Cola Cao met Maria koekjes (bisquits). En werkelijk waar daar zijn de Spaanse kinderen groot mee geworden. Ook ik moest eraan geloven, sterker nog ik drink het nog steeds. Wat voor ons in Nederland de pindakaas is, is de Cola Cao in Spanje. Terwijl hier alleen warme chocolademelk een echte typische winterdrank is, wordt deze drank in Spanje gedurende het hele jaar voornamelijk warm gedronken. Het is zelfs heel normaal om dit bij een barretje te bestellen, je krijgt dan een glas warme melk op een schoteltje met een zakje Cola Cao, een lepel en een zakje suiker (voor als je het niet zoet genoeg vindt) en dan kan je het voor jezelf klaarmaken. Cola Cao is dikker dan de andere chocolade dranken, maar minder dik dan de cholade drank die ze gebruiken voor bij de churros. Zie meer over de churros, onder rubriek Culinair. Nu zijn er zelfs twee varianten, de eerste variant is de klassieke Cola Cao, die moeilijk oplosbaar is, maar daardoor overheerlijk voor mensen die houden van hier en daar wat chocoladeklontjes, zoals ik bijvoorbeeld. Voor de anti-klontfanaten bestaat er de Cola Cao Turbo. Ik reken mijn Cola Cao en Maria koekjes snel af bij Noelia, de dochter van Carmen. Bueno, hasta la proxima! Ik stap snel mijn auto in, anders kom ik nog te laat op mijn afspraak.

Geen opmerkingen: