zaterdag 2 april 2011

Interview met Débora López Rodríguez - Spanjeliefhebbers aan het woord

*click op het plaatje om profiel te kunnen vergroten

Wat is jouw link met Spanje? Ik ben daar geboren en ik heb ook daar gewoond tot mijn 23ste.

Wat mis je uit Spanje? De Spaanse taal.

Kun je een grappige Spaanse culturele anekdote met ons delen? Zoals men weet, er is een grote culturele diversiteit in Spanje. Ook toont de Spaanse taal in Spanje belangrijke verschillen qua uitspraak, grammatica, woordenschat en uitdrukkingen. Zo wordt er begroet in Andalucía met ¿Qué pasa? (=Wat is er aan de hand) De eerste keren dat ik dit hoorde ging ik steeds vertellen dat er niets aan de hand was: No pasa nada! Terwijl ¿Qué pasa? in Sevilla simpelweg een begroetingsformule is.

Wat is Spaans temperament?
Expressiviteit: passie, blijdschap, verdriet en boosheid gelijk uiten!

Heb jij die? Ja zeker!

Een smartlap of flamenco?
Flamenco por supuesto! Ik ben laatst geweest bij een optreden van Paco Peña in Haarlem met mijn cursisten,bij het luisteren van Flamenco muziek en gezang voel je dat je leeft


Wie of wat kan wat Spaanse peper gebruiken?
In Spanje gebruiken we “guindillas” geen Spaanse pepers…

Tot slot, heb jij nog tips voor mensen die in Spanje willen gaan wonen/werken/studeren/B & B opzetten of reizen etc?
Bij Español Universal begeleid ik gezinnen die naar Spanje willen emigreren om daar een nieuwe bestaan op te bouwen. Het alle belangrijkst is je voordat naar Spanje verhuist je verdiepen in de Spaanse taal en omgangsvormen.

Dit kan onder andere via mijn project Kokend Spaans leren: Kokend Spaans leren! ¡Aprende español cocinando! De gastronomie is een belangrijk onderdeel van de Spaanse cultuur. Een vreemde taal leer je het beste met behulp van al je zintuigen: horen, zien voelen, ruiken en proeven… Tijdens deze workshop gaan we samen op een zeer ludieke manier een typische Spaanse specialiteit bereiden en tegelijkertijd veel Spaanse woorden en zinnen leren. Allemaal met het geheime ingrediënt van Español Universal: veel humor. La gastronomía es una parte muy importante de la cultura española. Un idioma extranjero se aprende mucho mejor con ayuda de todos nuestros sentidos: la audición, la visión, el tacto, el olfato y el gusto… Durante este workshop vamos a preparar juntos una especialidad española. Los asistentes al cursillo aprenderán de una manera muy divertida muchas palabras y frases en español. Todo será posible gracias al ingrediente secreto de Español Universal: mucho humor.

Voor meer informatie www.espanoluniversal.nl

1 opmerking:

Anne zei

Leuke stukjes, iedere keer weer. Altijd weer gezellig om ze even te lezen