woensdag 7 oktober 2009

Keramiek uit Talavera de la Reina - Casa Archidona Report ' A day in a life'

Onderweg naar mijn opa, stopten ik en een vriendin van mij nog even bij het plaatsje Talavera de la Reina, zij wilde namelijk graag Spaanse keramiek tegels hebben voor haar tuin. En waar moet je zijn als het gaat om keramiek? Juist, ja Talavera staat erom bekend! In Nederland kan je op sommige locaties ook Spaanse tegels krijgen maar zijn daar vaak niet te betalen. Volgens een goede vriend van mijn vader moesten we voor keramiek naar Avenida de Portugal. Zo gezegd, zo gedaan dachten wij. Helemaal met onze Tom Tom zou dat toch geen probleem moeten zijn. Helaas bleek de Tom Tom geen satalietontvangst te hebben en waren wij zonder kaart (tjaa..te goed van vertrouwen op het navigatiesysteem) genoodzaakt om een beetje rond te vragen. Uiteindelijk was de signaal gelukkig gevonden en hadden wij 'U heeft bestemming bereikt' te horen gekregen. Omdat het inmiddels al tegen enen was betekende dat wij niet veel tijd hadden, aangezien de siësta er aan zat te komen en de winkels weer pas rond 16:00 zouden open gaan. De eerste winkel die wij bezochten, werden wij vriendelijk ontvangen door een zeer behulpzame dame. Ondertussen dat de vriendin de winkel rondliep vroeg ik aan haar of zij een barretje wist waar we 'gambas a la plancha' konden eten. De dame wist wel een goed visrestaurant maar zij was vergeten hoe de straat heette dus belde zij haar man om te vragen of hij de naam nog wist. Dat noem ik nog eens klantvriendelijkheid! Helaas had zij geen letter 'A' tegels waar wij voor kwamen. Die vriendin wilde namelijk naambordjes maken van de tegels. En zij had ook geen tijd om deze te laten maken omdat de vriendin weer terug zou keren naar Nederland. Dus besloten we om de straat over te steken, waar wij een grotere fabriek en winkel hadden gezien, misschien hadden wij daar wel wat meer kans. Hier hadden zij wel genoeg 'letter' tegels en deed de vriendin haar aankopen en knoopte ik even een praatje aan met Maribel. Zo kreeg ik te horen dat dit een echt familiebedrijf is dat sinds 1966 is opgericht is door haar vader en heeft al verschillende prijzen in de wacht gesleept. Ik vroeg of ze alles zelf maakten hier en dat was het geval, alles wordt in opdracht door hun met de hand gemaakt. Zo krijgen zij vaak opdrachten niet alleen voor de Spanjaarden zelf en bekenden bijv. de dochter van Julio Iglesias maar ook buiten Spanje en worden de beschilderde tegels keurig verpakt in piepschuim zodat zij nog heelhuids kunnen aankomen. Prachtig om te zien dat zo een ambacht nog in deze tijden wordt uitgeoefend. Jammer genoeg heeft de huidige economische situatie ervoor gezorgd dat zij het bedrijf nu met slechts 4 personen moeten runnen waarvan eerst 15 personen werkten en zelfs toen haar vader het bedrijf begon, werkten er 100 mensen. En nu begrijp ik heel goed dat voor dit ambachtswerk er een welverdiend prijskaartje aanhangt. Zoals je kunt zien op het plaatje zijn zij net bezig met een opdracht voor een school in Madrid waarbij doordat alles met de hand wordt gedaan er gerust een paar maanden overheen gaan totdat het af is. Wil jij een op maat gemaakt beschilderd tegelwerk met bijvoorbeeld een persoonlijk tekening of portret kijk dan op hun website! Zulke oude ambachten mogen gewoon niet verdwijnen als je het mij vraagt.

Homepage: www.artesania-talaverana.com

Geen opmerkingen: