maandag 9 augustus 2010

Paco Torreblanca om je vingers bij af te likken - culinair

Ik kwam in aanraking met Paco, toen ik voorbij zijn winkel passeerde in Alicante. De chocoladegebakjes in de vitrine tikten denkbeeldig op mijn schouders, dat ik welkom was om even een kijkje binnen te nemen (geheel vrijblijvend). Bij een kijkje alleen bleef het natuurlijk niet. Hoe kan je de verleiding weerstaan als je een passie hebt voor chocolade?.....Een heel kort antwoord op deze vraag: NIET! Van truffels, bonbons, taartjes tot chocolade kaviaar. Oog voor detail voor zowel de inhoud als de presentatie en dat kan ik waarderen. Zo ook de taarten die vergezeld worden van een eetbare parfum in een flesje; klasse! Zullen wij een klein gebakje nemen? Meenemen voorop de kamer? Euh nee, zolang houden wij het niet vol. Laten wij maar een gebakje nemen en hier gelijk op eten. De juffrouw legde uit welk gebakje wat was en na de eerste voorstelronde van chocolade wondertjes, was ik al besluiteloos, zal ik die ene nemen met sinaasappellikeur of toch die ene met rode vruchten...

Paco Torreblanca wordt beschouwd als een van de beste - zo niet de beste- banketbakker ter wereld. Een meester op het gebied van suiker en chocolade. Hij maakte de koninklijke gianduja* bruidstaart voor het huwelijk van prins Felipe en Letizia. De zonen van Paco hebben het ook niet van een vreemde en krijgen veel lof wat betreft hun gebaksvaardigheden. Taarten en desserts zijn het hoogtepunt van de maaltijd, ze zijn als sieraden die ons toelaten om een onvergetelijke herinnering aan de goede tijden te hebben.

*Gianuja: melkchocolade waar ze hazelnoten doorheen hebben gemengd, maar dan zó fijn gemalen dat je ze niet meer terug vindt. Hierdoor wordt de chocola zó zacht dat het eigenlijk een bonbonvulling is.

Homepage: www.torreblanca.net

Geen opmerkingen: