zaterdag 6 februari 2010

Pas op voor zakkenrollers in Spanje! - Casa Arhidona Report 'A day in a life'

Aangezien het mij vandaag nogmaals 'bijna' overkwam, dacht ik, laat ik dit onderwerp onder de aandacht brengen. Je kan immers nooit teveel waarschuwen. Het is een feit dat toeristen vaak het haasje zijn wat betreft diefstal, berovingen etc. Helaas op sommige plekken meer dan anders. En nu lijkt het nog erger vanwege 'La Crisis'. Vaak in de grote steden zoals Barcelona en Madrid, zie je het dagelijks voor je ogen gebeuren. Of je nu lekker aan het flaneren bent op de Ramblas (Barcelona), je in de buurt bent van toeristische bezienswaardigheden of net in de metro bent ingestapt op weg naar het Vliegveld Barajas (Madrid), rondstruint in El rastro (Marid) in de buurt bent van Sol (Madrid) zorg ervoor dat je op soortgelijke drukke plekken extra oplet. Op dit moment heb ik al genoeg trieste verhalen gehoord; of je nu (dronken) in slaap bent gevallen in de metro (niet echt handig), wees niet verrast dat iemand ondertussen in je handtas zit of in je broekzak graait. Zo was er een keer dat ikzelf na werk in een overvolle metro met een Nederlandse collega stond te praten, kwam er opeens een jongen tussen ons in staan. Dit was overigens niet vreemd in onze ogen aangezien er nu eenmaal veel mensen waren. Toen opeens zijn hand in haar tas ging, hij deed dat overigens erg handig door zijn arm te camoufleren met zijn jas erover te hangen, gelukkig had de collega het door en duwde hem van haar weg. Echter ging hij express vermoed ik, keihard op mijn tenen staan en vervolgens beweerde een andere jongen (waarschijnlijk in het complot) dat ik op zijn tenen stond. Vandaag ook bijvoorbeeld stond ik voor de Vodafone winkel in Al Campo (grote supermarkt), toen opeens een jongen van links aan mij vroeg of ik wist of ze hier bepaalde telefoons verkochten. Bij mij gingen meteen alarmbellen rinkelen, ik vond het een bizarre vraag; (hoe moet ik dat nu weten, ben een klant..dacht ik bij mijzelf) Mijn eerste reflex was meteen mijn tas die ik even op de grond voor me had gelegd- omdat hij nogal zwaar was-, op te pakken, toen vervolgens een andere jongen van rechts zich ermee ging bemoeien, dus ik had meteen het gevoel dat het niet goed zat. Ik was verder niks kwijt en wilde ook niet meteen een vooroordeel hebben, maar niet veel later riep een klant naast mij dat haar portemonee zoek was. En zo kan ik nog wel tig van dit soort verhalen vertellen.

TIPS 'Beter voorkomen dan genezen':

* Indien je op zoek bent naar huisvesting via internet, het klinkt heel simpel, maar jammergenoeg komt het vaker voor dan je denkt; Maak geen geld over als je het huis niet gezien hebt en de sleutel niet in handen hebt.

* Sluit een reisverzekering af

* Wees allert wanneer iemand je om hulp vraagt of probeert af te leiden. Ze opereren vaak met z'n tweeën of meer. Je hoeft niet meteen te denken dat alle mensen kwaadwillend zijn, maar houd ten allen tijde je belangrijke bezittingen goed in de gaten.

* Probeer zo min mogelijk als toerist uit te zien.

* Gedraag je zelfverzekerd, wees niet zoekende!
* Als een taxi chauffeur vraagt, of je hier voor het eerst bent, zeg je natuurlijk 'nee, hoor ik kom hier wel vaker'!
* Laat niet zien waar je je geld bewaard.
* Draag geen rugzak op je rug, zodat men ongemerkt iets eruit kunnen halen.
* Maak kopies of scans van je belangrijke documenten en noodnummers en bewaar die in je email account, zodat je in geval van nood, de belangrijkste zaken bij de hand hebt als je een computer hebt met internetverbinding. Het eerste wat je moet doen is alles blokkeren en aangifte doen, vervolgens je reisverzekeraar op de hoogte stellen.
Als je meer tips hebt, laat het weten!

Diefstal/verlies bankpassen/creditcards
Giromaatpas & pincode +31(0)582126000
Alle andere banken 0800 0313 / +31(0)302835372
Eurocard Mastercard creditcard +31(0)302835555
Visa Creditcard
+31(0)206600611
American Express creditcard +31(0)205048666
Diners Club creditcard
+31(0)206545511

Diefstal/verlies mobiele telefoons
T-Mobile +31(0)624000222
Orange +31(0)628500777
KPN +31(0)503177883
Telfort/O2 +31(0)626001200
Vodafone +31(0)654500100

Alarmcentrale, bij ongeval of ziekte in buitenland
ANWB alarmcentrale +31703141414

SOS International +31206515151

Eurocross +31713646200

Geen opmerkingen: