
Zara vindt zijn oorsprong in 1963 waarbij Omancio Ortega zijn eerste zaak opende in fabricage en verkoop van badjassen, Cofecciones Goa. Als gevolg van het werk van zijn vad

Hoe komt het toch dat Zara zo succesvol is? Als je erover nadenkt heeft het met name te maken met haar unieke marketing strategie. Doordat ze simpelweg hun productie in eigen handen hebben, kan Zara heel snel reageren op de veranderende wensen van klanten op het gebied van mode trends. Zara onderscheidt zich door binnen twee weken de laatste trends te creëren. Bovendien hangt de nieuwe collectie nooit langer dan 4 weken in de winkels. Mocht een product niet lopen dan wordt deze direct uit de collectie gehaald. Dit concept werkt heel goed doordat 1) het zijn schappelijke prijzen en 2)haar unieke respons op de marktvraag, de collectie verandert voortdurend, dus hebben de klanten de neiging om sneller iets aan te schaffen doordat de kans groot is dat het leuke jurkje er de volgende keer niet meer hangt. Dat Zara een buitengewone strategie heeft, wordt helemaal duidelijk wanneer je weet dat zij als beleid hanteren om geen kosten te maken aan reclame. Zara opent liever een nieuwe winkel. Inderdaad nu wordt alles geheel duidelijk, winkels overal ter wereld maar heb je ooit wel eens een billboard gezien van hun? Ik niet in ieder geval.
Bron: wikipedia
Foto: http://images.businessweek.com/ss/07/07/0726_brand_winners/image/zara.
Foto: http://www.eleconomista.es/imag/europapress/03/06/2008/20080603165740
Geen opmerkingen:
Een reactie posten