vrijdag 14 november 2008

De monniken zijn weer hip - muziek

Nu is het "Chant" van de Gregoriaanse monniken uit Oostenrijk en het priestertrio uit Ierland die ons verrassen en in de muziekschappen liggen want ze scoren hoog in de Britse charts. Dit is echter geen nieuwe tendens, in vlagen komen er zingende nonnen, monniken en paters voorbij. Denk maar aan "Enigma" of de zingende non beter bekend als "Soeur Sourire" die een hit scoorde in de Amerikaanse hitlijsten. Dit deed me tevens denken aan enige jaren geleden waarbij de Spaanse Gregoriaanse monniken uit het klooster Santo Domingo de Silos internationale roem kregen met hun religieuze gezang en bekroond werden met drie keer platina de best verkochte album in het genre Gregoriaans ooit. Heel toevallig kreeg ik afgelopen weekend een kopie van dit album via een vriend in handen. Ik heb er nu een week lang naar geluisterd wanneer ik in de file en heen en terug rijd naar mijn werk en het heeft iets bijzonders, een vleugje mysterieus en eigenlijk best wel rustgevend. Zou dit een oplossing kunnen bieden voor agressie in het verkeer?

Geen opmerkingen: