zondag 13 maart 2011

MUJI als er geen HEMA is en Barcelona city in a bag, spaar ze allemaal - Mood Shopping

Aangezien wij hier helaas de HEMA moeten missen, val je al snel in handen van de buitenlandse concurrent. Sinds mijn ooit toevallige kennismaking in Barcelona met de winkel MUJI heb ik mijn hart inmiddels noodgedwongen aan deze Japanse internationale keten verloren. Het begon met de "City in a Bag Barcelona" - blokken speelgoed ook leuk voor grote kinderen - dat een enorm -spaar ze allemaal-effect had op mij. Ik wil ze eigenlijk van elke stad waarin ik heb gewoond of woon, maar helaas pindakaas...nog geen "Amsterdam in a bag" en tot nu toe ook geen "Madrid in a bag". Ik heb dit natuurlijk, dat begrijp je waarschijnlijk al, als wens uitgesproken bij de winkelbediende maar of daar werkelijk wat mee wordt gedaan?!?

Wat is er eigenlijk zo leuk aan MUJI?
MUJI = merkloos
MUJI = tijdloos
MUJI = minimalistisch oftewel less is more
MUJI = eco vriendelijk (MUJI doet er alles aan om zo min mogelijk het milieu the belasten)

Toevallig zag ik afgelopen weekend weer een leuke gadget in de vitrine de Aroma Diffuser, die tevens als lamp dient. Dus ik dacht laat ik even binnenstappen. Het bleek dat ik niet de enige was die deze Aroma Diffuser wilde hebben want de Aroma Diffuser was binnen no-time uitverkocht. Ik werd naar een andere collega verwezen waarbij ik mijn telefoonnummer kon achterlaten en zodra deze weer binnen zou zijn, ik dan opgebeld zou kunnen worden. Toen ik hoorde dat zij Japanse was, raakten wij al snel in gesprek...zij was getrouwd met een Spanjaard en woonde al meer dan tien jaar in Spanje. Wij begrepen elkaar heel goed want ook zij was inmiddels wel gewend aan de Spaanse cultuur maar in haar hart en hoofd zou zij altijd Japanse blijven...net zoals ik dat bij mijzelf merk maar dan met de Nederlandse mentaliteit...en zo ging het gesprek verder over - hoe kan het ook anders- de slachtoffers betrokken bij de aardbeving. Gelukkig was haar familie in orde maar het laat je onmogelijk koud. Hierbij staan wij als mens machteloos en er rest ons niets anders dan meeleven.

Foto: http://imgs.sfgate.com/blogs/images/sfgate/wallflower/2009/09/20/barcelona.jpg Foto logo: http://storeguide.highsnobiety.com/images/stores/213.jpg
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=W4cDnjt88_8
Website: http://www.muji.eu/pages/stores.asp?str=SP (2 locaties in zowel Madrid als Barcelona)

Geen opmerkingen: