zondag 22 november 2009

Kan iemand mij vertellen over het nut van de servetten in de Spaanse bars? - gebruiken en gewoonten

Hebben Spanjaarden een obsessie voor servetten? Dat er in de restaurants servetten zijn, hoort erbij maar dat er bij menig Spaanse huishoudens altijd op z'n minst papieren servetten worden aangeboden of in noodgeval een rol keukenpapier op de tafel verschijnt is volgens mij in Nederland minder gebruikelijk. Ik bedenk mij dat dit bij mijn ouders thuis ook het geval is, tijdens het tafeldekken worden er altijd witte papieren servetten op tafel gelegd en met speciale gelegenheden worden zelfs het geborduurde tafelkleed met de bijbehorende stoffen servetten die mijn oma ooit heeft gemaakt uit de ladekast gehaald. Ik moet bekennen dat ik het zelf ook prettig vind dat als ik aan het eten ben dat ik de mogelijkheid heb om mijn mond af te kunnen vegen. Dus het lijkt mij niet zo een slechte gewoonte. Een ander merkwaardig verschijnsel echter; zijn de servetten die je in alle Spaanse bars kunt vinden, meestal zitten ze in een servetten dispenser, vaak staat er "Gracias po su visita" (Bedankt voor uw komst) op of de naam of logo van de bar. Deze servetten kan je met name herkennen aan de slechte kwaliteit want je kunt er bijna letterlijk doorheen kijken, het lijken meer vloeitjes dan servetten, en als je tapas hebt gegeten en je met je vettige vingers je handen en mond wil afvegen, jullie begrijpen het al, moet je minstens 10 servetjes gebruiken wil je hetzelfde effect van een normaal servet bereiken. Dus in vredesnaam wat is hier het nut van? Het is in ieder geval slecht voor het milieu. Is het meer een manier van reclame maken voor hun eigen bar (logo op servet)? Lijkt mij ook niet. Is het puur kostenbesparing? Spanjaarden kunnen niet zonder servetten, maar de gewone servetten zijn te duur? Als iemand het weet, ben ik zeer benieuwd. Ik kan er namelijk met mijn pet niet bij!

Geen opmerkingen: