zaterdag 28 juni 2008

Het mysterie rondom de Churros - culinair













Casa
Archidona Report


Mary Light doet verslag vanuit Madrid...

Het is op een mooie zaterdagochtend dat ik op onderzoek uitga naar het mysterie rondom de churros.

Ik ben vandaag extra vroeg opgestaan. Nou ja vroeg, het is inmiddels 9:15. Ik ben namelijk op zoek naar de befaamde churreria of beter gezegd chocolateria San Gines in de hoofdstad Madrid; locatie waar je terecht kan voor de overheerlijke churros met een kop koffie en zoals het hoort met een kop chocolade om ze erin te dopen.

Voor degene die nog niet bekend zijn met deze Spaanse lekkernij zal ik deze churros even aan jullie voorstellen. Churros kun je het best vergelijken met de Nederlandse oliebollen of de Amerikaanse doughnuts. Ze worden bereid met niet meer dan bloem, olie, suiker en zout maar de Spanjaarden zijn er dol op. De churros worden gemaakt met een churrera, die ongeveer hetzelfde doet als een slagroomspuit. Vanuit de churrera wordt het deeg zo in de hete olie gespoten, tot de churros een goudkleurig laagje hebben. Over het algemeen worden ze gegeten als ontbijt maar ook als snack of na een avondje stappen vallen ze uiterst goed.

Ik praat even met de barman Antonio over de achtergrond van dit ware wonder voor chocolade fanaten. De oorsprong van deze churros is een waar raadsel. Niemand weet precies waar ze vandaan komen. Zelfs de Provinciale Vereniging van Makers van Churros in Madrid biedt geen eenduidige verklaring. Volgens sommigen werden ze voor het eerst gesignaleerd in Catalonie aan het begin van de 19de eeuw, anderen menen dat de Moren ze al hadden geintroduceerd op het Iberisch Schiereiland. Dan bestaat er ook nog een theorie dat het de Spaanse priesters waren die ze voor het eerst bereidden en die van de rondreizende zigeuners, die het gerecht op kermissen aanboden.

Ondanks dat ik het mysterie niet heb kunnen oplossen vertrek ik met een voldaan gevoel want na zo een ontbijt, ben ik geheel op krachten en sta ik te popelen om de stad te verkennen. Tjaa en wat mijn oma altijd zei; een goed begin is het halve werk. Ik begin nu pas in te zien, dat was nog niet een zo een slecht advies.

Tot zover Casa Archidona Report, dit was Mary Light vanuit Madrid.

Volgende keer in Casa Archidona Report zoekt Mary Light verfrissing met het drankje Horchata!

Geen opmerkingen: