dinsdag 2 november 2010

Halloween, Spanjaarden houden wel van een verkleedpartijtje - feesten

Je zou bijna denken dat een typisch feest uit de Verenigde Staten zoals Halloween, in Spanje niet zal aanslaan, een land die toch veel waarde hecht aan eigen feesten en tradities. Maar niets is minder waar, vorig jaar mocht ik het al met mijn eigen ogen aanschouwen. Heel Madrid had zijn mooiste pak aangetrokken om de avond van Halloween griezelig door te komen. Ik was uitgenodigd voor een Halloween huisfeestje en op weg daarnaar toe, was ik tot mijn grote verbazing, niet de enige zombie in de metro. Ik kan je vertellen dat het erg vermakelijk is om met andere dracula's, spoken en andere griezels gebruik te maken van het openbaar vervoer en met elkaar door de stad te banjeren, je voelt je toch eensgezind. Dit jaar was ik niet te vinden in de grote stad en heb ik dus alle thema feesten als "Marcha Zombie" moeten missen. Dat de hoofdstad gevoelig is voor een "commercieel" Amerikaanse feestje daar kon ik mij nog wel iets bij voorstellen. Maar dat ook kleinere plaatsen moeite deden om hun huizen en tuinen te versieren met pompoen lantaarns en andere Halloween decoratie, precies zoals men dat in de VS gewend is te doen, vond ik toch wel bijzonder. Zelfs in het dorp, zag ik kinderen verkleed langs de deuren gaan voor "trick and treat". Laat opblijven mochten zij sowieso, want de volgende dag 1 november was er geen school, het was weer feest, namelijk "allerheiligen". Op deze dag bezoeken Spanjaarden hun overleden familieleden op de begraafplaats.

Geen opmerkingen: