dinsdag 7 oktober 2008

Sangria, voor de luie donders bij de Dirk! - recept dranken


Hevig probeer ik mij aan elke zonnestraal vast te klampen omdat ik mentaal nog niet in staat ben de lange winterperiode in te gaan. De koude, regen en donkere dagen staan weer voor de deur. Elk jaar is het weer een crime. Voor mij hoeft het allemaal niet zo, als het aan mij ligt, hebben wij slechts een week herfst gevolgd door een week winter gevuld met een lange boswandeling, pannekoeken bakken, uitwaaien op het strand, openhaard, warme chocolade melk met een toefje slagroom, monopoly of kolonisten, dvd-tje, snert, Sinterklaassurprises en wij eindigen het winters tafereel met een witte kerst. En na die twee weken zou ik het alweer voor gezien hebben, dan wordt het weer tijd voor het buitenleven en wat aangenaamere temperaturen. Maar goed, de realiteit is anders en zal ik het er toch mee moeten doen. Vanaf nu heb ik besloten, aangezien wij nu toch echt afscheid moeten nemen van de zomer, om de zomer maar binnenshuis te halen. En dat met een recept uit het "kookboek van la abuela (oma)", deze keer Sangria, zo smakelijk ouderwets maar met stip behorend tot de trendloze klassiekers. Sangria is namelijk de ultieme zomerdrank. Zij is bij de Spanjaarden een graag geziene gast bij bruiloft en partijen. Meestal is deze drank mooi geserveerd in emmers of andere alles behalve charmante bakken. Spanjaarden hebben nu eenmaal minder gevoel voor detail. Het moet gewoon praktisch zijn. Sangria maken wij van rode wijn, vers fruit en een beetje spa of citroensoda en een scheut brandy. Deze limonade maak je weer net zo makkelijk als dat je deze wegdrinkt ook voor de niet-wijndrinkers. Sangria heeft zijn naam te danken aan de kleur, wat bloederig betekent. Op dit recept kan je zelf eindeloos variëren met ander drank of vruchten. Mocht je zelfs voor dit simpele recept niet de handen uit de mauwen willen steken, dan kan je je geluk ophalen bij de Dirk van de Broek. Daar vind je in de drankschappen een prachtige 1,5 liter fles van Don Simon. Vroeger was dat een liter sangria verpakt in een kartonnen pak. Serveer het in een mooie karaf, doe er hier en daar wat vruchten bij en klaar is klara! Geloof mij, niemand ziet het verschil. Dus gewoon mondje dicht, als ze zeggen "wat heb je die Sangria toch goed gemaakt". Hieronder volgt het recept voor de strebers onder jullie!


Recept Sangria

Ingrediënten:

- fles rode wijn
- citroen in partjes gesneden
- sinaasappel in partjes gesneden
- suiker
- flinke scheut brandy
- Spa of 7-up

Schenk de wijn in een mooie glazen karaf en knijp de partjes citroen en sinaasappel er in uit. Doe de partjes in de wijn, het liefst zonder de pitten, en voeg suiker en brandy toe. Laat een nacht in de koelkast staan. Doe de Spa of 7-up net voor het serveren erbij.

Geen opmerkingen: