woensdag 1 oktober 2008

In het huwlijksbootje en zeeziekte bij de Farmacia - boodschappen


Aangezien er zeer binnenkort een zeilrace op open zee in mijn agenda gepland staat. En omdat ik weet dat de kans erg groot is dat ik last ga krijgen van zeeziekte, leek het mij handig om even langs de "farmacia" (apotheek) te gaan.

Apotheken zijn in Spanje te herkennen aan een flikkerend groen kruis dat aan de buitenkant hangt of in de etalage staat. Hoewel het systeem niet veel anders is dan in Nederland, zijn er in Spanje bepaalde geneesmiddelen zonder recept te verkrijgen waar bij ons wel een recept voor nodig is. Sommige medicijnen tegen kwaaltjes kunnen zelfs op diverse plaatsen verkregen worden, zoals bijvoorbeeld supermarkten. Niet alle apotheken zijn 24 uur per dag geopend. Om te weten welke apotheek dienst heeft buiten de normale openingstijden kunt je de lijst "Farmacias del Guardia" raadplegen in de plaatselijke krant of bij elke apotheek.

Ik loop de farmacia binnen en daar staat Isabel de apotheker assistente al met een glimlach van oor tot oor. Ik kan al raden waarom zij zo blij is; aanstaande vrijdag treed ze in het huwelijksbootje. Ik vraag of ze al klaar is voor de grote dag. En Isabel geeft aan dat ze nu toch wel wat zenuwachtig aan het worden is. Ik zeg haar dat zij zich geen zorgen moet maken met Alberto als haar toekomstige man. (goede vangst al moet ik zelf zeggen, hij heeft namelijk iets weg van George Clooney, maar dat zeg ik natuurlijk niet) Ook ik ben uitgenodigd voor de bruiloft en vertel haar dat ik ernaar uitkijk. Ik beloof plechtig dat ik jullie volgende keer uitgebreid verslag zal doen van deze Spaanse bruiloft.


Inmiddels weet ik ook wat de oorzaak is van zeeziekte. Ze zegt dat ik zeeziek word, doordat er een conflict is tussen wat ik zie en wat ik voel, daardoor raakt het evenwichtsorgaan in de war en stuurt die boodschappen uit richting de slokdarm. Het evenwichtsorgaan ligt trouwens tegen het binnenoor aan. Goed dat weten wij dan ook weer. Maar waar ik eigenlijk voor kom is om het te voorkomen, en dat zijn pleisters tegen zeeziekte. Een vriend vertelde mij dat hij dat ooit gebruikte toen hij meedeed aan een roeiwedstrijd op zee, en dat scheen erg goed te helpen. Helaas krijg ik deze pleisters niet mee zonder dokters recept. Ik had al zo een vermoeden omdat het in Nederland namelijk ook het geval is. Maar toch had ik een beetje hoop, omdat ik wist dat er in Spanje heel veel medicijnen zonder recept te verkrijgen zijn. Een aantal vakantiegangers weten dat maar al te goed en gaan speciaal naar de farmacia om het een en ander in te slaan. Ik ga in ieder geval weg met de standaard wagenziekte tabletten die volgens haar ook goed moeten werken. Bueno, hasta el viernes!

Bron:http://www.masainternational.nl/health-service/

Geen opmerkingen: