vrijdag 18 juli 2008

De Buurtsuper - boodschappen


In deze rubriek behandelen we elke keer een nieuw product die we kunnen vinden in de Spaanse supermarkt.

Het brood is op, dus nog even snel naar de buurtsuper. Spanje heeft nou niet bepaald faam als het gaat om broodbakken zoals buurland Frankrijk. Maar ook als verwende Nederlander waarin we hier ruime keus hebben van oerbrood tot krentenbol, word je al gauw treurig als je je op de Spaanse broodafdeling bevindt. Una barra de pan (wit stokbrood), dat kan je nog wel vinden, maar goed donkerbruinbrood of laat staan gesneden lekker brood vinden wordt al een hele uitdaging. Natuurlijk zie je gelukkig steeds meer invloeden van buitenaf (zoals toeristen) die de Spaanse bakkers hun ogen laten openen. Helaas mijn buurtsuper trekt zich daar niet zoveel van aan. Deze supermarkt heeft dan ook niet echt te maken met externe invloeden; een schattig supermarktje, wat van vader op zoon is gegaan, waar nog net niet een handgeschreven bon wordt gemaakt, die van alle roddels in het dorp op de hoogte is en slechts ooit met een verdwaalde toerist in aanraking is geweest. Ook heb ik de pech dat het verse brood op is, hoe kan het ook anders het is al tegen achten 's avonds (ja de openingstijden gaan hier iets langer mee. Er rest mij niks anders te kiezen voor het fabrieksbrood. In het boodschappenwagentje gaat pan Bimbo. Ik weet het, die naam heb ik ook niet verzonnen. Grupo Bimbo is van oorsprong Mexicaans maar is uiteindelijk in Spaanse handen gekomen. Ze hadden waarschijnlijk niet gerekend op internationale uitbreidingen want Bimbo brood zou in Nederland en in engelstalige landen voor oproer kunnen zorgen. In Spanje is pan Bimbo volkomen normaal, het merk wordt eigenlijk aangeduid voor alle brood zoals wij die kennen, het normale gesneden brood in een broodzak. Pan Bimbo kregen altijd alle kinderen omdat die niet houden van het harde stokbrood. Dus ook ik heb er als kind aan moeten geloven. Nu bekijk ik het toch met anderen ogen en smaakpappilen naar. Het zal ongetwijfeld vol zitten met conserveringsmiddelen want het blijft toch aanzienlijk lang zacht en de smaak...tjaa als kind misschien lekker maar persoonlijk beleg ik mijn vleeswaren of kaas niet op zoet brood! Bij gebrek aan beter maak ik vanavond er tosti's van dan is die Pan Bimbo nog best wel te eten.

Volgende keer in de buurtsuper staat Cola Cao op de boodschappenlijst!

Geen opmerkingen: