maandag 10 januari 2011

Loewe meer dan 160 jaar vakmanschap en de mysterieuze man van weinig woorden - mode

Het komt met bakken uit de lucht, de zon lijkt dit keer geen eerlijke kans te krijgen en ik zoek snel een plekje op waar ik kan schuilen tegen de regen. Al wachtende in het bushokje, kwam ik deze charmante man tegen met een bijzonder aangename geur “Loewe 7”. De gedachte aan deze mysterieuze man liet mij niet los maar gelukkig hoefde ik niet lang te wachten of wij zouden elkaar weer spoedig treffen. De daaropvolgende weken, kwam ik hem namelijk in het Madrileense straatbeeld steeds vaker tegen. Geen enkel woord gewisseld, alleen een vluchtige blik. Wie is deze man toch, die mij voortdurend lijkt te achtervolgen? Nieuwsgierig dat ik was, kwam ik na wat rondvraag bij de “echte” Madrilenen erachter dat het Cayetano Rivera Ordonez was, een bekende Spaanse stierenvechter, zo schijnt. Ik zeg Marketing Missie LOEWE volbracht! Wat een billboard in een bushokje al niet kan losmaken om je interesse te wekken…

Het Spaanse merk Loewe dat tot de groep LVMH behoort, wordt internationaal gezien als een van de allerbeste op het gebied van luxe lederwaren. Wellicht klinkt de elegante Amazona tas, bekend in de oren? De historie gaat terug naar 1846, tijdens twee koninklijke huwelijksvoorbereidingen; die van Hare Majesteit Isabel II van Bourbon en de Hertog van Cadiz en het huwelijk van prinses Maria Luisa Fernanda en Hertog van Montpensier. In datzelfde jaar opende een groep Spaanse ambachtslieden een lederwaren atelier in de Calle Lobo (later Calle Echegaray). Het was pas in 1872 toen Roessberg Enrique Loewe, een Duitse ambachtsman gespecialiseerd in lederbewerking, een bezoek bracht aan de Spaanse hoofdstad en besloot de krachten te bundelen. Hij had de precisie en techniek in huis en Spanje zijn sensualiteit, creativiteit en ongeëvenaarde expertise in leder. Twintig jaar later zorgde een grote poster in de straten van Madrid voor bekendheid bij het grote publiek. In 1905 gaf Koning Alfonso XII Loewe de titel "hofleverancier van het Spaanse koninklijke huis,". Vijf jaar later, met hun reputatie als de meest luxueuze en beroemde boetiek van Madrid, begon Loewe aan uitbreiding op Spaans grondgebied. In 1934 werd de zaak overgenomen door Enrique Loewe Knappe en steeds meer vestigingen werden geopend, waaronder de vestiging op de Gran Via, Madrid, die op de dag van vandaag nog de traditionele stijl laat zien. In de jaren ’60 begon Loewe met de internationale uitbreiding. In 1970 maakte Loewe tevens zijn entrée in de modeindustrie, waaronder te zien bij Karl Lagerfeld, Giorgio Armani en Laura Biagiotti. Niet veel later lanceert men de parfumlijn. Loewe bleef niet stil zitten, in 1988 richt Enrique Loewe de Stichting Loewe op, voor de jaarlijkse internationale Poëzie Prijs. In 1966 viert Loewe zijn 150-jarig bestaan. LVMH neemt dan Loewe over. Het bedrijf met 150 winkels in 35 landen, zag de winst in 2009 met 7,5% stijgen, met name te danken door de groei in China. Loewe, een met de hand vervaardigd luxe product op maat gemaakt door een team van ambachtslieden die van generatie op generatie de expertise voor meer dan 160 jaar heeft doorgegeven.

Bron: wikipedia
Website: www.loewe.com
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=AD3LIfoc8BE&feature=related

Geen opmerkingen: