donderdag 26 mei 2011

Live In The Living - huiskamerconcerten in Barcelona en Madrid

Na het interview met Rick Treffers (o.a. organisator van LITL) was ik wel heel erg benieuwd geworden naar zijn zogenaamde Live In The Living - huiskamerconcerten. Tot mijn verbazing maar groot genoegen, wordt LITL niet alleen in Nederland georganiseerd maar ook in Spanje. Zo kwam ik via zijn twitter pagina erachter dat er een huiskamerconcert zou plaatsvinden in Madrid. Dit maakte het natuurlijk wel heel gemakkelijk om dit bijzondere concept zelf uit te testen...

Mijn ervaring: In de buurt van locatie aangekomen, vraag ik mij af of het hier wel is. De deur naar een binnenplaats staat wagenwijd open...al snel komen andere gasten en merken wij op dat het hier inderdaad moet gaan gebeuren. Wij worden hartelijk ontvangen door Pilar en de gastvrouw. "Pak een biertje uit de ijskast, daar ligt wat te snaaien en ga lekker genieten" Hier zitten we dan in de mooie huiskamer met hoge plafonds en piano rondom Plaza Mayor, met een biertje in de ene hand en in een de andere hand een retro sandwich - pan Bimbo con Nocilla (wit brood met de Spaanse Nutella) - en 3 geweldige bands om naar te luisteren, wat wil de alternatieve levensgenieter nog meer...

De man achter LITL; duidelijk iemand die verstand heeft van liefde voor de muziek. Natuurlijk af en toe een groot concert van een goede artiest daar kan ik zeker mee uit de voeten en gaan deze zelfde voetjes meerdere keren van de vloer. Helaas hangt daar vaak ook een prijskaartje aan maar heus de goede artiest weet jou en samen met tienduizenden andere fans tot op zekere hoogte te raken. Maar een ander verhaal is; bezorgt het je daadwerkelijk kippenvel (voor mij de kwaliteitsgraadmeter)? Zou je niet het liefst willen dat de artiest jou het gevoel gaf alleen voor jou te spelen? Zoals een serenade te weeg kan brengen? Misschien ben ik iets te romantisch ingesteld maar ik ben gewoon geen grote aanhanger van massaal en verkies liever een Paradiso of de Melkweg dat veel meer karakter biedt, boven een Ahoy of een Amsterdam Arena. In de kleine zalen zie je tenminste nog de interactie ontstaan tussen het publiek en de artiest. En dus met dit briljant concept, al helemaal in een huiskamer. Als je het mij vraagt, zou het zo altijd moeten zijn. Kortom Casa Archidona heeft oren naar LITL en het smaakt absoluut naar meer.

IN
EEN

NOTENDOP

Waarom is LITL eigenlijk zo bijzonder?
LITL= akoestische popconcerten in de huiskamers van de mensen en soms ook dichters/schrijvers
LITL= elke aflevering drie artiesten, van landelijk bekend tot aanstormend talent

LITL= sfeervol, intiem, persoonlijk, soms hilarisch en altijd intens
LITL= het publiek zit heel dicht bij de artiest (als in een Spaanse flamenco-tablao)

Foto
©: Laura Rij
Website: www.liveintheliving.nl
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=XyRTBAVnd5w


Geen opmerkingen: