donderdag 10 maart 2011

Spaanse kikkererwten geluksstoofpot, handige tip om kinderen hun bord te laten leegeten - gebruiken en gewoonten

Een bekende maaltijd van de Spaanse keuken is "el puchero", de stoofpot. Als kind bracht ik mijn zomervakanties door in Spanje en ik herinner mij nog als de dag van gisteren dat mijn oma al vroeg in de ochtend druk bezig was met het voorbereiden van de warme middagmaaltijd. Mijn lievelingsgerecht was de stoofpot met kikkererwten. Vanaf dat ik met mijn slaperig hoofd in pijama de keuken binnenliep om te ontbijten (Cola Cao plus een "tostada"= toast) en ik al snel de kikkererwten in de pan had opgemerkt, bleef ik vanaf aangekleed en wel en zeker tien kleurplaten verder graag in de buurt van oma en hield ik de grote diepbruine emaille pan die in een rustig tempo door pruttelde, goed in de gaten totdat het luchtijd was. Normaal vond ik het Spaanse eten maar vreemd en miste ik de Nederlandse kost, maar dit was een van de weinige gerechten waar ik als kind totaal geen moeite mee had. Dit was namelijk niet zomaar een stoofpot... dit was een geluksstoofpot. Als je zwarte kikkererwten vond en opat dan bracht dat je geluk. Je begrijpt, dat het natuurlijk "vechten" aan tafel was als een wel eentje of een heleboel had gevonden en de ander geen kon vinden. Oma zorgde er heel slim voor dat de volwassenen er geen hadden en de kinderen een gelijk aantal. Nog nooit was een bord zo snel leeggegeten en veel belangrijker geheel zonder mopperen!

Foto: http://www.flickr.com/people/ana444/

Geen opmerkingen: