zondag 22 maart 2009

Wie stuurt er vandaag de dag nog ansichtkaarten - travel

Noodoproep: Red de ansichtkaart!
Laatst was ik met een vriend gaan eten in de stad en zag ik deze Boomerang kaart 'Quien envia tarjetas postales hoy en dia?' Afgezien van dat het een leuke kaart is met een Spaanse tekst gaf deze vraag stof tot nadenken. In dit digitale tijdperk van bits & bites waarin wij nu verkeren verwacht ik dat straks onze kinderen niet meer weten wat een handgeschreven brief is of een 'echte' verjaardagskaart. Waarin het vroeger heel normaal was om een penvriend(in) te hebben behoor je nu tot het uitgestorven ras, of dat je een verjaardagskaart stuurde om iemand een fijne verjaardag te wensen, tegenwoordig komen we er wel heel snel van af met een simpel smsje of een digitale kaart, hetzelfde principe geldt voor de kerstkaarten. Het is altijd leuk om een sms of e-card te ontvangen maar een handgeschreven persoonlijke boodschap geeft toch altijd meer waarde. Je hebt er bovendien meer moeite en tijd in gestoken. Misschien is het wel omdat je weet dat je beide tijdperken hebt meegemaakt over tien jaar weet je niet beter. Het tijdperk voor internet, toen je gewoon nog papieren vliegtickets kreeg, toen er nog geen mobiele telefoons waren en dat je niet nog even belde vanuit de supermarkt om te vragen aan je partner wat jullie zullen eten vanavond of dat je afsprak en niet kon bellen dat je wat vertraging opliep maar dat je gerust een half uurtje bleef wachten tot dat degene eraan kwam maar ook een tijd waar geen internet communities waren zoals hyves en facebook, geen msn, geen skype om je vakantieliefde in het buitenland gratis te kunnen bellen en te zien via de webcam maar wel een tijdperk van flessenpost en liefdesbrieven en zelfs nog kaartjes stuurde vanuit je vakantieoord. Tegenwoordig gaat men gemiddeld zo vaak op vakantie dat je anders aan de gang blijft met kaartjes sturen. Toch zijn er gelukkig nog mensen die wel nog het gevoel blijven houden voor de persoonlijke touch. Een vriendin van mij blijft mij altijd trouw vrolijke kaartjes sturen en dat terwijl ik dit niet doe en niet omdat ik niet zou willen maar puur omdat ik nooit weet wat te moeten schrijven, ik probeer het wel, maar na uren turen op mijn ansichtkaart geef ik het op en dan doe ik liever live uitgebreid verslag. Het is waarschijnlijk een verlangen naar vroegere tijden en ondanks dat ik absoluut voor het behoud van de persoonlijke kaart ben, doe ik er dus zelf weinig aan. Laat ik eens kijken of ik dit keer vanuit mijn mooie vakantiebestemming wel inspiratie kan vinden.

Foto: http://www.boomerang.nl/kaarten/boomerang/quien/

Geen opmerkingen: